The Effect of Using SMS on Iranian EFL Learners’ Incidental/Intentional Vocabulary Learning

Document Type: Original Article

Authors

1 English Department, Faculty of Foreign Languages, Yazd University, Yazd, Iran

2 Engilsh Department, Faculty of Foreign Languages, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

Nowadays, there are a large number of teaching and learning techniques and programs designed in order to improve EFL learners’ vocabulary competence. 90% of the people on earth have mobile phone network, and 41% of users have more than one mobile device. Moreover, these electronic devices play an increasing role in educational programs. This study was intended to examine the impact of using short message service (SMS) on Iranian EFL learners’ incidental and intentional vocabulary acquisition. In order to fulfill the intended objectives, 40 intermediate learners studying English in an Institute were chosen. The participants were divided into incidental and intentional groups. The participants were presented with a pre-test one week prior to the provision of SMS trend and a post-test after that. Interpreting the obtained results, it was concluded that the intentional group could learn more vocabulary than the incidental group. In addition, a questionnaire was provided to the participants to check their satisfaction with the trend. It was revealed that the students were highly motivated learning the second language using Mobile-Assisted language Learning (MALL).

Keywords


Article Title [Persian]

تاثیر استفاده از پیام کوتاه در یادگیری واژگان به صورت قصدی و ضمنی در زبان آموزان ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی

Abstract [Persian]

امروزه تعداد زیادی از روش های آموزش و یادگیری و برنامه های طراحی شده برای بهبود مهارت های واژگان زبان آموزان EFL وجود دارد. 90 درصد از مردم روی زمین شبکه تلفن همراه دارند و 41 درصد از کاربران دارای بیش از یک دستگاه تلفن همراه هستند. علاوه بر این، این دستگاه های الکترونیکی نقش مهمی در برنامه های آموزشی ایفا می کنند.این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از سرویس پیام کوتاه (SMS) بر یادگیری واژگان ضمنی و قصدی زبان آموزان ایرانی EFL انجام شده است. به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر، 40 زبان آموز سطح متوسط که انگلیسی را در یک موسسه مطالعه می کردند، انتخاب شدند. شرکت کنندگان به گروه های ضمنی و قصدی تقسیم شدند. شرکت کنندگان در یک پیش آزمون یک هفته قبل از ارائه روند SMS و یک پس آزمون پس از آن شرکت کردند. با تفسیر نتایج به دست آمده، نتیجه گیری شد که گروه قصدی می تواند واژگان بیشتری را از گروه ضمتی یاد بگیرد. علاوه بر این، پرسشنامه برای شرکت کنندگان برای بررسی رضایت آنها از روند ارائه شد. معلوم شد که دانش آموزان به طور معنی داری انگیزه ی بیشتری در یادگیری زبان دوم با استفاده از MALL (یادگیری زبان با استفاده از تلفن همراه)کسب می کنند.

Keywords [Persian]

  • MALL (یادگیری زبان با استفاده از تلفن همراه)
  • یادگیری ضمنی
  • یادگیری قصدی
  • سرویس پیام کوتاه (SMS)