Document Type : Original Article
Authors
1 ELT Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Aba
2 Associate Professor, ELT Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Aba
Abstract
Keywords
Article Title [فارسی]
Authors [فارسی]
در تحقیق حاضر تاثیر دو نوع آزمون مشخص در آموزش مهارت درک مطلب شنیداری ،تشخیصی ودرک مطلب،وهمچنین تاثیر تفاوت معناداری در درک مطلب شنیداری زبان آموزان ایرانی دوره اول دبرستان مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور در این تحقیق۹۰ دانش آموز دختر دبیرستان شهدای ملی حفاری ایران در شهر اهواز بین سنین۱۵-۱۳ ساله ،۳۰ نفر درگروه اول آزموده ،۳۰ نفر در گروه دوم آزموده و ۳۰ نفر در گروه کنترل در سال تحصیلی ۹8-99 شرکت نمودند.اولین گروه آزموده تمرینات تشخیصی چند گزینه ای و گروه دوم آزموده درک مطلب شنیداری را به عنوان تکالیف تولیدی دریافت نمودند..بر اساس نتایج به د ست آمده ، مهارت درک مطلب شنیداری زبان آموزان ایرانی در انواع آزمون های تشخیصی رو به رشد بوده است.به ویژه، در گروه آزمون های تشخیصی تاثیر قابل توجه وتفاوت معناداری بین آزمون های پری تست وپست تست بر|پیشرفت مهارت درک مطلب شنیداری زبان آموزان ایرانی وجود داشته است.بعلاوه نتایج بدست آمده حاکی از افزایش درک مطلب شنیداری زبان آموزان با استفاده از فعالیت های تستی تشخیصی است و ممکن است جایگزین مناسب وموثری برای روشهای سنتی آموزش درک مطلب شنیداری باشد.همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که کمک به زبان آموزان برای برقراری ارتباط با موقعیت های واقعی در به کار بردن انواع آزمون ها می تواند درک مطلب شنیداری را بین زبان آموزان دبیرستاانی ایرانی تسهیل بخشد.
Keywords [فارسی]