The Effect of Recognition and Comprehension Test-types on Listening Comprehension at Junior High School

Document Type : Original Article

Authors

1 ELT Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Aba

2 Associate Professor, ELT Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Aba

Abstract

This present study investigated the effectiveness of two specific test-types of recognition and comprehension of EFL learners at junior high school. The method of the study was quasi-experimental with pre and post-test. 90 female students were selected at the National Iranian Drilling Company (NIDC) Junior High- School in Ahvaz participated in this study. They were randomly divided into three equal groups. After conducting a pre-test of listening, the first experimental group received listening tasks of recognition exercises and the second experimental group received listening comprehension exercises in the treatment period. The control group worked on the regular exercises of the listening textbook. Results showed that there was a significant difference between pretest and posttest in the recognition test-type group. However, results revealed no significant difference between the comprehension test-type group and the control group. Recognition test-type enhances the listening comprehension skill of learners and maybe a suitable alternative for traditional methods of teaching listening comprehension. Implications of the study suggest that recognition test-types an exercise may boost learners' recall of listening cues. The novelty of this study might be the use of the backwash effect (Weir, 2005) of testing on teaching listening comprehension among EFL Iranian learners at junior high school.

Keywords


Article Title [فارسی]

مقایسه گویه های تشخیصی و درک مطلبی در یادگیری مهارت شنیداری دانش آموزان دوره اول متوسطه

Authors [فارسی]

  • شعله پژمان 1
  • بهمن گرجیان 2
2 Associate Professor, ELT Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Aba
Abstract [فارسی]

در تحقیق حاضر تاثیر دو نوع آزمون مشخص در آموزش مهارت درک مطلب شنیداری ،تشخیصی ودرک مطلب،وهمچنین تاثیر تفاوت معناداری در درک مطلب شنیداری زبان آموزان ایرانی دوره اول دبرستان مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور در این تحقیق۹۰ دانش آموز دختر دبیرستان شهدای ملی حفاری ایران در شهر اهواز بین سنین۱۵-۱۳ ساله ،۳۰ نفر درگروه اول آزموده ،۳۰ نفر در گروه دوم آزموده و ۳۰ نفر در گروه کنترل در سال تحصیلی ۹8-99 شرکت نمودند.اولین گروه آزموده تمرینات تشخیصی چند گزینه ای و گروه دوم آزموده درک مطلب شنیداری را به عنوان تکالیف تولیدی دریافت نمودند..بر اساس نتایج به د ست آمده ، مهارت درک مطلب شنیداری زبان آموزان ایرانی در انواع آزمون های تشخیصی رو به رشد بوده است.به ویژه، در گروه آزمون های تشخیصی تاثیر قابل توجه وتفاوت معناداری بین آزمون های پری تست وپست تست بر|پیشرفت مهارت درک مطلب شنیداری زبان آموزان ایرانی وجود داشته است.بعلاوه نتایج بدست آمده حاکی از افزایش درک مطلب شنیداری زبان آموزان با استفاده از فعالیت های تستی تشخیصی است و ممکن است جایگزین مناسب وموثری برای روشهای سنتی آموزش درک مطلب شنیداری باشد.همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که کمک به زبان آموزان برای برقراری ارتباط با موقعیت های واقعی در به کار بردن انواع آزمون ها می تواند درک مطلب شنیداری را بین زبان آموزان دبیرستاانی ایرانی تسهیل بخشد.

Keywords [فارسی]

  • آزمون های تشخیصی
  • آزمون های درک مطلب
  • مهارت درک مطلب شنیداری
Volume 2, Issue 2
Summer and Autumn 2020
Pages 423-456
  • Receive Date: 24 September 2020
  • Revise Date: 16 October 2020
  • Accept Date: 26 October 2020