Investigating Choice of Compliment Response Strategies on Social Networking Sites by Different Gender

Document Type: review paper

Authors

1 =

2 -

3 Department of English,Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

Abstract

Introduction of online communications and social networking sites have provided a new channel for sharing ideas and opinions all over the world. The present study aimed to investigate how gender can play a role in the realization of Persian and English compliment responses commented by EFL learners on social networking sites. To this end, a sample of 30 Iranian EFL learners was selected based on convenience sampling. Observing the ethical issues, participants’ compliments and compliment response strategies were recorded, coded, and analyzed in terms of frequency and percentage. The Chi-Square test was applied to examine the effect of gender on the choice of response strategies across genders. The statistical results revealed that gender plays a role when participants use Persian as the medium of communication to English compliments. However, male and female participants had the same response strategies when they used English response to English compliments and Persian compliments. The findings indicated that the most frequently used response strategy to English compliments was acceptance strategies, while it was non-acceptance strategies in Persian compliments. The study concluded that male and female participants applied different response strategies when they shifted the language of communications. The findings may benefit EFL learners and language teachers and it may contribute to understanding the concept of cultural linguistics.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی نقش جنسیت در انتخاب نوع پاسخ به تعریف و تمجید در سابت های شبکه اجتماعی

Author [Persian]

  • زینب دهکردی 3
Abstract [Persian]

توسعه ارتباطات آن لاین و ظهور سایت های شبکه های اجتماعی کانال های ارتباطی جدیدی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و ارتباط بر قرار کردن در همه جای دنیا ایجاد کرده است. در این مقاله بررسی می شود که چگونه جنسیت افراد می تواند بر بروز پاسخ تعریف و تمجید هایی که زبان آموزان ایرانی بر سایت های شبکه های اجتماعی عنوان می کنند تاثیر می گذارد. علیرغم وجود تحقیقات زیادی در حوزه تعریف و تمجید این رفتار کاربرد شناسی در حوزه راه اهای ارتباطی اینترنتی که در آن وقوع تعریف و تمجید بسیار شایع است به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. به این منظور نمونه آماری متشکل از ۳۰ زبان آموز ایرانی به صورت در دسترس انتخاب شدند. با در نظر داشتن موازین اخلاقی٬ تعریف و تمجید و پاسخ به آن که توسط نمونه آماری بر روی شبکه های اجتماعی عنوان شده بود ثبت شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت تا نوع پاسخ شناسایی شود. آزمون خی دوی پیرسون برای درک ارتباط جنسیت و انتخاب نوع پاسخ مورد استفاده قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که زمانی که زبان آموزان ایرانی از زبان فارسی برای پاسخ استفاده میکنند جنسیت نقش متمایز کننده ای دارد. اما هنگامی که کاربران زن و مرد از زبان انگلیسی برای پاسخ دادن استفاده می کنند تفاوت چندانی ایجاد نمی شود. یافته ها نشان داد که شایع ترین نوع پاسخ به تعریف و تمجید انگلیسی پذیرش است در حالی که شایع ترین نوع پاسخ به تعریف و تمجید فارسی روش غیر پذیرش است. می توان نتیجه گرفت که زبان آموزان زن و مرد از روش هایی مختلفی برای پاسخ دادن به تعریف و تمجید استفاده می کند و با تغییر زبان این روش ها هم تغییر می کند. یافته های این تحقیق می تواند به زبان آموزان و مدرسان کمک کند و می تواند در درک بهتر مفاهیم زبانشناسی فرهنگی مشارکت داشته باشد.

Keywords [Persian]

  • تعریف و تمجید٬ جنسیت٬‌پاسخ٬‌آن لاین٬‌زبان آموز