Request Strategies Used by Persian Couples in Two Different Settings

Document Type: Original Article

Authors

1 Islamic Azad University, West Tehran branch

2 English Department, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran.

Abstract

Performing the request speech act which has a significant position in daily conversations and interactions, needs sufficient knowledge of the request strategies. In order to have a meaningful and purposeful communication, the speaker should know about some factors, such as social power, social distance, and imposition. This study aimed at examining Iranian couples’ use of request strategies in their interactions in private mode and public mode. To achieve this goal, 30 couples were selected and their conversations with each other in the two settings were recorded. Then, to complement the gathered data, a discourse completion test (DCT) was distributed among the couples in order to elicit their answers regarding which request strategies they usually use in any situation. The data were then coded based on the Cross-Cultural Speech Act Realization Patterns (CCSARP) model and frequencies and percentages of the strategies used by the couples in the two settings were calculated. The results of the study revealed that Persian couples perform direct request strategies more than other types of request strategies in their loneliness. Moreover, it was indicated that Persian couples use conventional indirect requests in the presence of others. The results of the current study suggest that presence of others can influence couples’ choice of request strategies in their conversation with their spouses. The implications of this study may be useful for language teachers, syllabus designers, and curriculum developers.

Keywords


Article Title [فارسی]

استراتژی‌های درخواست توسط زوج‌های ایرانی در دو موقعیت مختلف

Authors [فارسی]

  • مه ‌گل نظامی 1
  • ثروت شیرخانی 2
1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب
2 گروه زبان انگلیسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
Abstract [فارسی]

با توجه به اینکه استراتژی‌های درخواست از کاربرد گسترده‌ای در مکالمات و تعاملات روزانه برخوردارند، استفاده از چنین عملکرد گفتاری نیاز به آگاهی از این استراتژی‌ها دارد. بنابراین، برای داشتن یک ارتباط معنادار و هدفمند، گوینده باید دانش داشته باشد و برخی از عوامل مانند قدرت اجتماعی و فاصله اجتماعی را بشناسد. مطالعه حاضر به بررسی استفاده زوج‌های ایرانی از استراتژی‌های درخواست پرداخته است. برای دستیابی به این هدف، ۳۰ زوج از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و مکالمات آنها با هم در دو موقعیت مختلف یعنی بدون حضور دیگران و در حضور دیگران ضبط شد. سپس از طریق DCT هم از زوجین در مورد استراتژی‌های درخواست آنان در دو موقعیت اطلاعاتی گرفته شد. پس از اتمام این آزمون، داده های ضبط شده و گرفته شده از طریق آزمون براساس انواع استراتژی‌های درخواست که توسط زوج‌ها استفاده می‌شوند، کدگذاری شدند. پس از آن، فراوانی و درصد پاسخ دانشجویان به پرسشنامه‌های مقیاس لیکرت و موارد چند گزینه‌ای که برای هر مورد در مطالعه محاسبه شده بود از طریق مدل کدگذاری (Blum-Kulka 1982) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که زوج‌های ایرانی در تنهایی خود از استراتژی درخواست مستقیم بیش از سایر استراتژی‌های درخواست استفاده می‌کنند. علاوه براین، یافته‌ها نشان داد که زوج‌های ایرانی در حضور دیگران از درخواست‌های غیرمستقیم متعارف استفاده می‌کنند. همچنین، نتایج نشان داد که حضور دیگران در مکالمه زوج‌های ایرانی می‌تواند بر انتخاب استراتژی‌های درخواست تأثیر بگذارد. این مطالعه ممکن است برای معلمان زبان و طراحان و نویسندگان برنامه درسی مفید باشد.

Keywords [فارسی]

  • کنش های رفتاری
  • استراتژی‌های درخواست
  • منظورشناسی
  • زوج‌های ایرانی
  • مکالمات زوجین

Volume 2, Issue 2
Summer and Autumn 2020
Pages 398-423
  • Receive Date: 30 May 2020
  • Revise Date: 17 September 2020
  • Accept Date: 23 September 2020