Increasing Iranian Learners’ Speaking Skill by Employing the Vaughan Method

Document Type: Original Article

Authors

1 English department, Esfahan Azad University, Esfahan

2 English department- Esfahan Azad University

Abstract

This study was conducted to provide a comparison between the Vaughan Method and the Communicative Language Teaching in terms of developing the speaking skill. A mixed-method design was selected. In the quantitative part which included a quasi-experimental design, 8 intact classes of 75 advanced Iranian EFL learners were given IELTS speaking pretests and posttests. An ANCOVA was run because the effects of the pretest scores were considered as the covariate and the type of method was the independent variable. The ANCOVA indicated that that there were no significant differences among the performance of the two treatment groups, which showed that there was no significant difference between the Vaughan Method and the Communicative Language Teaching classes in terms of developing the learners’ speaking skill. Meanwhile, the learners’ attitudes towards the usefulness of the Vaughan method were obtained through a questionnaire and an interview. The learners’ attitudes showed that the error correction and repetition were viewed positively. Meanwhile, they considered the teacher as the prime factor in increasing their motivation which led to the improvement of their speaking skill. This study implies that although the Communicative Language Teaching is an advanced and comprehensive approach, eclectically designed methods such as the Vaughan method could be as successful in EFL contexts.

Keywords


Article Title [فارسی]

افزایش مهارت گفتاری زبان آموزان ایرانی با استفاده از روش وان

Abstract [فارسی]

این تحقیق درباره روش جدید آموزش زبان وان انجام شده‌است و مقایسه‌ای را با روش ارتباطی آموزش زبان در مورد تاثیرگذاری بر ارتقای مهارت گفتاری زبان آموزان ایرانی انجام می‌دهد. در این تحقیق از روش آمیخته استفاده‌شد. در بخش کمیتی که شامل یک طرح شبهه آزمایشی بود، هشت کلاس دست‌نخورده شامل 75 زبان آموز سطح پیشرفته بودند در پیش‌آزمون و پس‌آزمون‌های گفتاری آیلتس شرکت کردند. در این طرح از روش آماری تجزیه کواریانس استفاده شد به این علت که اثرات نمرات پیش‌آزمون بعوان عامل کواریت و نوع روش بعنوان متغیر مستقل درنظر گرفته‌شد. تجزیه کواریانس نشان داد که هیچ نوع تفاوت معناداری بین عملکرد دو روش در زمینه بهبود مهارت گفتاری زبان آموزان وجود ندارد. همچنین توسط یک پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته نگرش زبان آموزان نسبت به کارکرد روش وان بدست آورده شد و زبان آموزان معتقد بودند تصحیح اشتباهات و تکرار کردن موثر بوده است. همچنین زبان آموزان اشاره داشتند که معلم عامل مهمی برای افزایش انگیزه آنها برای ارتقای مهارت گفتاری بوده‌است. این تحقیق اشاره دارد که اگرچه روش ارتباطی زبان یک روش جامع و پیشرفته می باشد، روشهای تلفیقی جدید مانند روش وان می توانند به همان اندازه در محیط هایی که زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است موفقیت آمیز باشند.

Keywords [فارسی]

  • روش آموزش زبان وان
  • روش آموزش زبان ارتباطی
  • مهارت گفتاری
  • پرسشنامه
  • مصاحبه