Explaining Causality in ELT Research Articles Published in Iranian Local and International Journals

Document Type: Original Article

Author

English Department, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran

Abstract

Academic phrasebank is a general resource for academic writers. It makes explicit the more common phraseological ‘nuts and bolts’ of academic writing. One of academic phrasebanks is developed by the University of Manchester. A section in this academic phrasebank is devoted to “Explaining Causality”. Thus, this study intends to see how ELT writers explain causality in research articles published in international and Iranian local journals. To meet this end, 100 research articles (50 research articles from the international journal of “ELT” published by Oxford University Press and 50 research articles from “Journal of Teaching Language Skills” published by Shiraz University Press) were selected. The research articles were analyzed for the linguistic features or structures suggested by the academic phrasebank for the sake of explaining causality. The results suggested that ELT writers of research articles use some of the suggested linguistic features and structures to explain causality in their research articles. The results also suggested that there are some variations in the frequencies of the used linguistic features and structures across two groups of research articles. The results of this study could act as a guide for ELT research articles’ writers in using such linguistic features and structures to explain causality in research articles.

Keywords


Article Title [فارسی]

بیان علیت در مقالات علمی رشته اموزش زبان انگلیسی چاپ شده در مجلات داخلی ایرانی و بین المللی

Author [فارسی]

  • عزیز عشمیدیان نژاد
گروه اموزش زبان انگلیسی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد ابادان، ایران
Abstract [فارسی]

 
بانک عبارتی اکادمیک یک از منابع عمومی برای نویسندگان آکادمیک است .این بانک اصطلاحات ، اصطلاحات معمول را که مانند پیچ و مهره قسمتهای مختلف نوشتار اکادمیکی را به هم پیوند می زند را نشان می دهد . یکی از این بانکهای عبارتی ، بانک عبارتی دانشگاه منچستر است . یکی از قسمتهای این بانک به موارد بیان کننده علیت اختصاص دارد . این مطالعه در نظر دارد نحوه بیان علیت توسط نویسندگان مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و بین المللی معتبر را بررسی کند . برای این هدف ، 100 مقاله (50 مقاله با تعداد کل کلمات 202906 کلمه از مجله بین المللی ELT چاپ دانشگاه آکسفورد و 50 مقاله با تعداد کل 384775 کلمه از مجله آموزش مهارتهای زبان چاپ دانشگاه شیراز) انتخاب شدند . مقالات بر اساس ویژگی ها و ساختارهای زبانی بیان علیت پیشنهادی بانک عبارتی دانشگاه منچستر تحلیل شدند . نتایج نشان دادند که نویسندگان مقالات آموزش زبان انگلیسی، قسمتی از ویژگی ها و ساختارهای ارائه شده در بانک عبارتی دانشگاه منچستر را برای بیان علیت به کار بردند . نتایج همچنین تفاوتهایی از لحاظ مقدار کاربرد این ویژگی ها و ساختارها بین دو گروه مقالات را نشان دادند . نتایج این مطالعه می تواند به عنوان راهنما برای نویسندگان مقالات آموزش زبان انگلیسی در استفاده از ویژگی ها و ساختارهای زبانی جهت بیان علیت به کار برود .

Keywords [فارسی]

  • بانک عبارتی اکادمیک
  • علیت
  • آموزش زبان انگلیسی
  • مجلات داخلی و خارجی